Uddannelsesplanlægning

At planlægge efteruddannelse dækker over en strategisk tilgang for virksomheder. Og hos AMU Danmark anerkender vi, at effektiv efteruddannelse ikke kun handler om indholdet af kurserne, men også om, hvordan og hvornår de implementeres.
Vores tilgang er kendetegnet ved; ‘Hver for sig kan vi noget. Sammen kan vi det hele’. Det understreger vigtigheden af at tænke strategisk og at samarbejde for at opnå de bedste resultater. 
Derfor hjælper vi virksomheder med at navigere i uddannelseslandskabet og at samarbejde med andre udbydere af efteruddannelse.

Timing er nøglen til effektiv efteruddannelse

En vigtig del af planlægningen af efteruddannelse handler om overvejelser vedr. timing.

Det kan være fordelagtigt at sende medarbejdere på kursus i perioder med lavere arbejdsbelastning, så både medarbejdere og virksomhed får mest muligt ud af investeringen. Det sikrer desuden, at medarbejderne er fuldt til stede og engagerede i læringsprocessen samtidig med, at virksomhedens daglige drift påvirkes mindst muligt. 

Strategiske indsatsområder som fokus

Planlægningen bør desuden tage højde for virksomhedens strategiske indsatsområder. 

Uanset om det drejer sig om grøn omstilling, digitalisering, medarbejderudvikling eller ledelse, kan målrettet efteruddannelse spille en afgørende rolle i at forberede din virksomhed på fremtidens udfordringer. 
Ved at vælge kurser, der er relevante for disse nøgleområder, kan virksomheder sikre, at medarbejdere er udstyret med færdigheder og viden til at drive virksomheden fremad.


02_(1)



Efteruddannelsespyramiden


Kender du efteruddannelsespyramiden?
Den illustrerer, hvordan vi starter med basale kompetencer i bunden og bevæger os op gennem AMU, akademi- og diplomuddannelser til masteruddannelser.

Basale kompetencer – Et vigtigt fundament


Nederst i pyramiden finder vi forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning (OBU). Her hjælper vi folk med at opbygge grundlæggende færdigheder inden for dansk, matematik, IT og meget mere. Disse kompetencer er ofte et nødvendigt fundament for at kunne tage næste skridt i deres uddannelses- og karriereudvikling.

Helhedsorienteret uddannelsesplanlægning

Hos AMU Danmark tilbyder vi en helhedsorienteret tilgang til uddannelsesplanlægning, der kombinerer strategisk uddannelsesplanlægning med fleksible kursusmuligheder. Med et bredt kursusudbud og fokus på kompetenceudviklingsstrategi, hjælper vi virksomheder med at skabe en målrettet kompetenceudvikling, der styrker både medarbejdernes færdigheder og virksomhedens læringsstrategi.

Vi arbejder tæt sammen med virksomhederne for at sikre en virksomhedstilpasset uddannelse, der fokuserer på erhvervsrettede uddannelsesforløb og kompetenceudvikling i praksis. Gennem kompetenceløft gennem AMU skaber vi muligheder for effektiv efteruddannelse, som kan bidrage til at opnå virksomhedens mål.

Vores tilgang er designet til at styrke medarbejdernes kompetencer og understøtte medarbejderudvikling på alle niveauer, hvilket gør det muligt at koble uddannelsesindsatsen direkte til virksomhedens overordnede strategi og mål.

AMU – Det praksisnære springbræt


Jeg er virkelig stolt af det arbejde, vi laver med AMU-kurserne. De er kernen i pyramiden og er præget af deres praksisnære og anvendelsesorienterede tilgang. AMU er skræddersyet til medarbejdere, der har brug for at styrke deres praktiske færdigheder og straks kunne bruge dem i deres daglige arbejde. Og AMU fungerer ofte som springbrættet til videre uddannelse.

Akademi-, diplom- og masteruddannelser – Teoretisk specialisering


Når vi bevæger os opad i pyramiden, kommer vi til akademiuddannelser, diplomuddannelser og til sidst masteruddannelserne. Disse uddannelser er mere teoretisk funderede og er for dem, der ønsker at opnå en dybere indsigt og specialisering inden for deres fagområder. Her handler det om strategisk tænkning og ledelse, som færre medarbejdere når op til, men som er afgørende for dem, der vil dygtiggøre sig på det højeste niveau.

Hos AMU Danmark arbejder vi tæt sammen med virksomheder om at sikre en rød tråd mellem basale kompetencer, AMU og videreuddannelse. Basale færdigheder er nødvendige for at kunne deltage i AMU, og AMU er et springbræt til videreuddannelse, som kan føre til nye karrieremuligheder. Det er en proces, hvor vi hele tiden hjælper medarbejderne med at udvikle sig.